Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj
Tre hälsofördelar med magnesium

Tre hälsofördelar med magnesium

Magnesium är en av de mineraler vi har mest i kroppen. Själva skelettet innehåller cirka 50% av kroppens magnesium. Dessa depåer fylls på fram tills att vi är cirka 20-30 år vilket gör att det fram tills dess är viktigt att få i sig tillräckligt av mineralen så vi kan bygga upp vårt förråd. Därefter, när vi är äldre, är det viktigt att inta magnesium via kosten så att vi inte urlakar skeletts depåer.
Magnesiumbrist är ovanligt men om du har en restrikterad kost eller vissa sjukdomar kan det ske. Vid brist kan man få störningar i hjärtfunktionen, hämmad tillväxt och även beteendestörningar. En allvarlig brist kan ge kramper.
Magnesiumbrist låter självklart inte så lockande, men låt oss istället fokusera på något positivt, vad säger studier om hälsofördelar och magnesium? 

Magnesium kan minska risken för depression

Magnesium har en mängd olika användningsområden i kroppen så det är inte så konstigt att det även påverkar vår psykiska hälsa. I en studie från 2015 ville forskarna undersöka sambandet mellan depression och magnesiumintag. De undersökte över 8800 personer och kunde i slutändan dra slutsatsen att de under 65, med det lägsta intaget av magnesium, hade en 22% ökad risk för depression. 

Magnesium kan sänka blodtrycket hos personer med ett högt sådant

Blodtrycket ska helst inte vara för högt, ett högt blodtryck är nämligen kopplat till en mängd olika sjukdomar som stroke och hjärtinfarkt. Att hålla blodtrycket på en rimlig nivå är alltså ytterst viktigt för vår hälsa, speciellt för hjärtat och kärlen. Flera studier har visat att magnesium kan bidra till detta. I en av dem fick 60 deltagare med högt blodtryck (hypertoni) mellan åldrarna 33 och 74, som antingen gick på behandlingen eller inte, tillskott av magnesium. Efter 8 veckor fann forskarna att deltagarnas blodtryck hade sjunkit och att desto högre blodtryck de hade från början, desto mer sjönk det.

Magnesium kan hjälpa mot migrän

Migrän är en väldigt otrevlig men tyvärr vanlig sjukdom. Hemsk huvudvärk, ljuskänslighet, illamående och yrsel är några symptom man kan få. En del forskare tror att människor som lider av migrän i större utsträckning har låga nivåer av magnesium, därav anser dem att magnesium bör testas som behandling för människor med sjukdomen.
I en studie fick 30 deltagare som alla hade migränattacker (utan aura) 2-3 gånger i månaden inta 600 milligram magnesium dagligen. Dessa trettio jämfördes med tio personer med samma bekymmer som endast fick placebo. Efter 3 månader såg man en förbättring av attackerna och symptomen hos de deltagare som fått magnesium. 

 

Självklart behövs det mer forskning på exakt vilka specifika hälsofördelar magnesium kan ha. Vad vi dock vet är att magnesium behövs för en mängd funktioner i kroppen. Det bidrar bland annat till normal psykologisk funktion, en normal proteinsyntes och för nervsystemets normala funktion. 




 

Referens:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25748766/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9719052/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19617879/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19020533/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18705538/



Juni 24, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.