Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Köp över 99 kr

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Du väljer frakt - Vi har alla alternativ

Kosttillskott som kan hjälpa vid migrän

Kosttillskott som kan hjälpa vid migrän

Migrän är extrem huvudvärk som oftast kommer i form av attacker, dessa varar vanligtvis i ett halvt till ett helt dygn. Den drabbade kan bli ljus och ljudkänslig, illamående och yr. Smärtan kan vara extrem men även mer måttlig. Det vanligaste hos de med sjukdomen är att få cirka en migränattack per månad, men det varierar från person till person.
Migrän är ofarligt men väldigt jobbigt och för de flesta väldigt smärtsamt. Vid en attack rekommenderas vila, sömn och antingen receptfria eller receptbelagda läkemedel.

För att minska risken för migränanfall är minskad stress och mer sömn två viktiga faktorer, sömnbrist och stress kan nämligen utlösa migränattacker. Rikligt med vatten är även det ytterst viktigt för att förebygga migrän. 
Har du en migrändiagnos är det viktigaste att ha en dialog med din läkare och få råd av denne. Även kosttillskotten nedan bör diskuteras med en läkare först. 

Förutom livsstilsfaktorer som mängden stress och sömn kan kosttillskott vara ett komplement för att förebygga migrän. Självklart bör du dock ta de smärtstillande du har rekommenderats under attacker, det ena utesluter inte det andra. Två kosttillskott som har visat sig kunna ha effekt mot migrän är:

Vitamin B2

Vitamin B2, också kallat riboflavin, är en av de många b-vitaminerna. Vitaminen behövs bland annat för nervsystemets normala funktion samt för normal energiomsättning. Man vet ej exakt varför eller hur vitamin B2 påverkar migrän. Vad som dock har upptäckts, vilket går att läsa i en review av nuvarande forskning från 2016, är att vitamin B2 kan spela en positiv roll för att minska frekvensen och varaktigheten av migränattacker. 

Det finns alltså en potential hos vitamin B2 som hjälp vid migrän. Självklart behövs mer forskning.

Magnesium

Magnesium är en essentiell mineral med mängder av funktioner i kroppen. Enligt den amerikanska migränstiftelsen kan magnesium även göra skillnad för en del människor som lider av migrän. Doser på mellan 400-500 milligram kan enligt dem hjälpa till att förebygga migrän hos vissa. Dem anser att det kan vara särskilt effektivt för migrän relaterade till menstruation och för dem med tillhörande aura eller synförändringar. I en review av en del av forskningen kring magnesium och migrän fann man ett samband mellan magnesiumbrist och migränattacker. Därav drogs slutsatsen att man med oralt intag av magnesium troligtvis kan förebygga migränattacker hos en del människor.

Enligt båda de här källorna kan magnesium framförallt ha en effekt vid magnesiumbrist. Det kan därav vara relevant att se över sitt intag av magnesium för att inte riskera eventuella migränattacker på grund av något som är så lätt att förebygga, antingen via kost eller kosttillskott. 

 

För dig som lider av migrän och som är nyfiken på att testa vitamin B2 eller magnesium så rekommenderar vi dig att självklart prata med din doktor först.
Vår magnesiumkelat hittar du här och vitamin B2 hittar du här.  





Referenser:
https://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1024/0300-9831/a000225
https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/magnesium/
https://www.painphysicianjournal.com/current/pdf?article=MjQ4Nw%3D%3D&journal=93



Juni 8, 2021
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.