Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj
5 kosttillskott: För ett starkt immunförsvar

5 kosttillskott: För ett starkt immunförsvar

Det är inte konstigt att man vill stärka sitt immunförsvar mot angripare i form av bakterier och virus. Att vara sjuk är trots allt inte något vi eftersträvar. De viktigaste grundpelarna till ett starkt immunförsvar är:
-  Ordentligt med sömn. När vi sover får kroppen en chans att stärkas och läkas. Du vet säkert själv hur det känns att gå några dagar med dålig sömn, det känns lika dåligt som det faktiskt är för kroppen. 

- Stressnivåerna i kontroll. När vi stressar mycket sänker vi vårt eget immunförsvar och gör oss mer mottagliga för angrepp. Du kanske själv har fått uppleva när stressen på jobbet utmynnar i att du får världens förkylning. 

- En varierad kost rik på fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Att äta 500 gram av färgglada grönsaker per dag är att eftersträva.

När det kommer till kosttillskott och immunförsvaret så finns det lite olika perspektiv. Om vi lider av brist, exempelvis på vitamin D, kan detta påverka vårt naturliga försvar. Det finns även kosttillskott som vi egentligen inte behöver men som har en lång traditionell användning för att motverka sjukdomar och få oss att må bättre. Det finns kosttillskott med näringsämnen vi bör vara försiktiga med och det finns de med ämnen i som är väldigt svåra att överdosera (exempelvis vitamin C). Så det finns olika typer och sorter. Det lättaste är att du ser vad som funkar för dig själv. Men för att ge dig lite inspiration, låt oss kolla på fem olika kosttillskott som ska eller kan stärka vårt immunförsvar.

Vitamin C

Vitamin C är kanske det kändaste näringsämnet vi tänker på när det gäller just immunförsvaret. Att äta mycket vitamin C i form av frukt och grönsaker är ett traditionellt husmorsknep för att undvika förkylningar. Det är ett råd som är en sanning i sig. Vitamin C bidrar till att bibehålla immunsystemets (alltså immunförsvarets) normala funktion. Vitaminen är en antioxidant vilket betyder att den minskar inflammation i kroppen, vilket gör att immunsystemet fungerar bättre. Vitamin C “boostar” även våra fagocyter, dessa är celler som har förmågan att de kan “äta” främmande partiklar (bakterier och döda celler exempelvis).
Man tror att det framförallt är om vitamin C tas precis innan en sjukdom bryter ut eller under själva sjukdomstiden, som det kan förhindra eller förkorta sjukdomen. Så om du känner dig lite krasslig kan det vara värt att äta en fruktsallad och kanske ta en brustablett. 

Vitamin C hittar du i en mängd frukter som kiwis och apelsiner men även i grönsaker. I kosttillskott finns det i allt från brustabletter till vanliga tabletter. Du kan ta rätt stora mängder vitamin C då kroppen bara tar upp det den behöver. Med det sagt rekommenderar vi dig att följa de dagliga rekommendationerna för säkerhets skull. Ett annat tips är även att sprida ut intaget under dagen för att optimera kroppens förmåga att ta upp vitaminen. För mycket på en gång tar den inte upp lika effektivt.  

Vitlök

Ett annat husmorsknep mot sjukdom som inte har blivit lika forskat på som vitamin C men som ändå har sin plats på den här listan är vitlök. Vitlök har en lång traditionell användning inom en mängd olika områden. Det som är intressant när vi pratar om immunförsvar och vitlök är dess antibakteriella förmåga vilket vitlök har tack vare ämnet allacin.Vitlök har visat sig ha effekt mot bakterier som salmonella, helicobacter och E-coli. Alla är bakterier vi kan klara oss utan.
Vitlök innehåller även nyttiga ämnen som just vitamin C, zink, vitamin K och fosfor. Så länge du tycker om smaken är vitlök ett säkert husmorsknep som inte kommer påverka din hälsa negativt, bara din andedräkt. 

Mjölksyrabakterier

I tarmen finns cirka 80% av vårt immunförsvar. Det är inte konstigt att vi därav rekommenderas att ta hand om våra magar för att må bra. I tarmen har vi en tarmbarriär. Denna har två viktiga uppgifter, att ta upp näring från maten vi har ätit men även filtrera bort skadliga bakterier och ämnen. Därför har tarmbarriären immunceller, dessa kan sätta igång vårt kroppsliga försvar vid behov. Immuncellerna och tarmbarriären skyddar oss mot att skadliga ämnen och bakterier ska ta sig in till resten av vår kropp där de kan föröka sig. Om vi inte tar hand om vår tarmbarriär blir vi alltså mer benägna att bli sjuka.
Ett sätt att ta hand om sin tarmbarriär är att se till att tarmfloran är varierad och mår bra. Alltså, att ha en stor variation av de snälla bakterierna i magen. De goda bakterierna “tränar” immuncellerna i tarmen och hjälper oss att hålla oss friska.
Du tar hand om din tarm genom en varierad diet, hålla nere på sockret och antingen äta fermenterat som surkål eller genom att ta kosttillskott med bakterier i sig. 

Zink

Zink må inte vara det ämne vi förknippar med immunförsvaret men den essentiella mineralen har visat sig vara väldigt viktigt för att hålla oss friska. Zink bidrar till immunsystemets normala funktion men bidrar även till en normal kognitiv funktion och en normal omsättning av makronäringsämnen.
Zink är ytterst viktigt för immunsystemet då immuncellerna behöver zink för att både utvecklas men även för att kunna kommunicera med varandra. Allvarlig brist på zink kan därav leda till en ökad risk för infektioner, sjukdom och lunginflammation. 
Zink har ett bättre upptag om det intas tillsammans med animaliska proteiner. Du hittar mineralen i exempelvis kött, inälvsprodukter, musslor och fullkornsprodukter. Om du inte äter animaliska livsmedel är det extra viktigt att ha koll på ditt intag.
Zink finns även som kosttillskott. Om du intar zink som kosttillskott är det viktigt att du följer det rekommenderade dagliga intaget. För mycket zink kan påverka kroppens kopparupptag, vilket även det kan öka risken för infektioner. 

Vitamin D

Solskensvitaminen har visat sig vara livsviktig för vårt immunförsvar och dess funktion. Vitamin D förbättrar den patogenbekämpande effekten av monocyter och makrofager (celler viktiga för immunförsvaret), detta gör oss mer motståndskraftiga mot sjukdomar. Därav ger vitamin D brist, som är en av de vanligaste vitaminbristerna, en ökad risk att drabbas av infektioner. Låga nivåer av vitamin D kopplas till högre risk för luftvägsinfektioner och allergisk astma. 
För att tillgodose kroppen med vitamin D behöver vi både vara ute i solen men även äta livsmedel med vitamin D i sig. I livsmedel hittar du vitamin D i exempelvis fet fisk, d-vitaminberikade mjölkprodukter och ägg. Under sommaren är dock solen den viktigaste källan för vitaminen. Under juli behöver du vara ute barärmad i minst en kvart två till tre gånger i veckan (men glöm inte solskyddsfaktor). Kroppen lagrar en del av vitaminen så att det räcker ett tag in på höst och vintern. Tur nog finns vitamin D även som kosttillskott, detta är speciellt viktigt under vintern och om du inte är ute så mycket. 

 

Med en varierad kost, rikligt med sömn, mycket rörelse och genom att hålla en låg stressnivå ger vi vår kropp bästa möjlighet att stå emot infektioner och virus. Vill du ge en extra boost kan någon av de ovan nämnda kosttillskotten vara ett alternativ.
Ta hand om dig, inifrån och ut.  

 

 

Referens:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23440782/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4103721/
https://www.doktorn.com/sjukdomar/tarmens-mikrobiota-inverkar-på-hälsa-och-sjukdom/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2820120/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164750/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3738984/





Juni 9, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.