Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Köp över 99 kr

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Du väljer frakt - Vi har alla alternativ

Ingefära: Stödjer matsmältningen & minska mensvärk | Topformula

Ingefära: Stödjer matsmältningen och minskar mensvärk

Ingefära: Stödjer matsmältningen och minskar mensvärk

Ingefäran är älskad av många och hatad av en del. Oavsett vad du tycker om örten så har du säkert hört talas om den, ingefära är trots allt en av de äldsta medicinalväxterna och kryddorna. Ingefära innehåller viktiga ämnen som kalcium, järn, magnesium och vitamin C. Förutom dessa innehåller ingefära även andra ämnen med antiinflammatoriska effekter såsom gingeroler och shogaol. 

Kanske har du druckit ingefärste vid illamående, rivit ner lite i en god gryta eller tagit det som en shot på morgonen. Oavsett vad din åsikt är om smaken är ingefära fylld med hälsosamma ämnen.

Hjälper matsmältningen

Många människor lider av problem med matsmältningen (dyspepsi) som kan ge symtom som halsbränna och illamående. Det finns en misstanke att en del personer som har dyspepsi har problem på grund av att maten inte rör sig vidare snabbt nog från magsäcken. Om man snabbar på den effekten kan symptomen lindras. I en studie lät man 24 friska vuxna fasta i 8 timmar innan de fick inta antingen 1200 mg ingefärskapslar eller placebo. En timme efter de fått ingefära eller placebo fick alla äta 500 ml soppa med lågt näringsinnehåll. Resultatet blev att deltagarna som fick ingefära påskyndade tömningen av magsäcken med 50%. I en annan studie fick elva personer med dyspepsi diagnoser samma instruktioner: 8 timmar fasta, ingefära eller placebo och slutligen 500 ml soppa med lågt näringsinnehåll. Resultatet visade att de som ätit ingefära förkortade tiden det tog för magsäcken att tömmas från 16 minuter till 12 minuter. 

Minskar mensvärk

Mensvärk är något de flesta kvinnor lider av i olika grad i samband med menstruationen. Det vetenskapliga ordet för mensvärk är dysmenorré. I en svensk studie fann man att 90% av nittonåriga och 67% av alla 24 åriga kvinnor led av det. Av dessa har cirka 10% så ont att det kraftigt påverkar deras möjlighet att gå till jobbet eller skolan under mensens första dag. Kort sagt, finns det ett intresse för att hitta smärtstillande lösningar. Så en studie genomfördes på 150 kvinnliga studenter med mensvärk, alla var arton år eller över. Deltagarna delades upp i tre olika grupper där de under mensens tid antingen fick ingefära i kapslar, tabletter med mefenaminsyra eller tabletter med ibuprofen. Resultatet blev att ingefära visade sig vara lika effektivt som mefenaminsyra och ibuprofen när det gällde att lindra smärta hos kvinnor med dysmenorré. 

Det här är endast några av fördelarna med ingefära, men om du skulle ha problem med matsmältningen eller med mensvärk kan det helt klart vara värt att testa. Ingefära kan du antingen äta rått, torkat eller som tabletter/kapslar. Bara att välja vad som passar dig och din livsstil bäst. 




 

Referens:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3665023/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18403946
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/
https://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/pms/sjukdomar/menstruationssmartor-primar-dysmenorre/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19216660



April 24, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.