Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Köp över 99 kr

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Du väljer frakt - Vi har alla alternativ

Fem anledningar till att äta probiotika | Artikel från Topformula

Fem anledningar till att äta probiotika

Fem anledningar till att äta probiotika

I vår tarm har vi cirka ett kilo bakterier. Dessa bakterier är vår tarmflora och påverkar hela kroppens hälsa. Bara det faktum att 75 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen illustrerar hur viktigt det är att ha en god maghälsa och bakteriebalans. Vi kan tillföra bakterier till vår tarmflora genom så kallade probiotikatillskott, på så sätt kan vi förbättra och förändra vår maghälsa.

Här har du fem anledningar till att tillsätta probiotika till din kost.

1. Minskar negativa tankar

En nederländsk studie har visat en koppling mellan probiotika och mindre risk för negativa tankar. I studien deltog fyrtio personer där hälften fick probiotikatillskott och hälften placebo varje dag. Efter en månad mätte forskarna deltagarnas nivå av negativa tankar och sorgsenhet. Gruppen som fått probiotika hade en minskning av sorg och negativa tankar jämfört med placebogruppen.

2. Minskar behovet av antibiotika under barndomen

En studie som har sett över sjutton andra studier har funnit att det verkar finnas ett samband mellan barn som får probiotika och ett minskat behov av antibiotika. Att dagligen ge barn probiotikatillskott fann studien resulterade i ett minskat behov av antibiotika under barndomen med 23%.

3. Kan motverka “onda” bakterier

Ett antal forskare har i en pilotstudie undersökt hur två olika mjölksyrabakterier, probiotika, påverkar tarmfloran. Studien fann att de deltagare som fick probiotika hade mindre fusobakterier samt mer smörsyra i tarmen. Fusobakterier tros kunna driva på utvecklingen av exempelvis tumörer medans smörsyra behövs för att bygga upp slemhinnan i tarmen.

4. Kan skydda skelettet

Forskare vid Sahlgrenska har studerat probiotika och dess effekt på benskörhet, ​osteoporos. I en studie fick äldre kvinnor, genomsnittsåldern var 76 år, antingen ett probiotikatillskott eller placebo under ett års tid. Resultatet fann att kvinnorna som fick probiotika hade endast förlorat hälften så mycket ben jämfört med gruppen som fick placebo.

5. Minskar risken för en förtidig förlossning

En amerikansk studie har funnit ett samband mellan tidiga förlossningar och avsaknaden av mjölksyrabakterier inom familjen ​lactobacillus hos den bärande föräldern. Detta är extra viktigt då cirka 13 miljoner för tidigt födda barn dör varje år. Med mer forskning skulle vi kanske kunna förhindra en del av dessa.

Dessa studier behöver alla bekräftas av mer forskning. Det är dock intressant att se hur probiotika kan påverka oss och hur mycket en god maghälsa faktiskt spelar roll.

 

Referens:
https://www.greenmedinfo.health/blog/probiotics-reduce-negative-thinking
https://academic.oup.com/eurpub/article/29/3/494/5094938
https://bmjopengastro.bmj.com/content/4/1/e000145
https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet/probiotika-kan-skydda-skelettet-hos-aldre-kvinnor.cid1573606
https://med.stanford.edu/news/all-news/2015/08/bacterial-community-in-pregnant-women-linked-to-preterm-birth.html

Februari 27, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.