Fraktfritt över 99 kr Svensk fabrik Lägst pris
Alltid fri frakt över 99 kr
Betalning & Leveranser
Betalning & Leveranser

Betalning och leverans

Du är alltid varmt välkommen att kontakta kundtjänst om du har frågor och funderingar. Här nedan kan Du läsa om allt som rör betalningar och leveranser.

 

 

Betalning

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning samt Swish (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan. Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig.

Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. På minasidor.collector.se kan du se alla dina obetalda fakturor från Collector Bank AB.
 

 

Frakt och leverans

Allmänt

Alla beställningar som görs helgfria vardagar innan bryttidpunkt (se köpvillkor) skickas normalt från oss samma dag. Beställningar lagda på helger/helgdagar skickas normalt nästföljande arbetsdag. När varorna är skickade från vårt lager får du en leveransbekräftelse till angiven e-postadress med ett försändelse-id så att du kan spåra försändelsen. Topformula levererar endast till adresser inom Sverige.

Fraktsätt Posten Mypac

Tar normalt 2-3 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor skickas med Posten MyPack till ett postombud. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt spårningsnummer.

Fraktsätt Varubrev 1:a klass

Tar normalt 2-3 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor levereras till brevlådan. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste utlämningsställe och du får en avisering. Denna skickas i regel som sms eller mail. Varubrev kan beställas endast till din folkbokföringsadress eller en korrekt angiven c/o-adress.

Fraktsätt Varubrev Klimatekonomisk

Tar normalt 2-3 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor levereras till brevlådan. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste utlämningsställe och du får en avisering. Denna skickas i regel som sms eller mail. Varubrev kan beställas endast till din folkbokföringsadress eller en korrekt angiven c/o-adress.

Fraktsätt Schencker Parcel Ombud

Du väljer själv vilket ombud paketet ska skickas till. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID.

Fraktsätt Early Bird Brevlådepaket

Få paketet hemlevererat på morgonen 1-2 dagar efter din beställning. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren/brevlådan. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet.

Fraktsätt Instabox

Klimatkompenserad frakt. Leverans oftast samma dag. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Identifiering med mobilt bank-ID kan behövas beroende på paketets innehåll. Mer information om tjänsten hittar du på: www.instabox.se.

 

Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 

Försändelse-id för paket
Ett paket får alltid ett kolli-id (alt. spårningsnummer) som kan användas för spårning av paketet. Kolli-id hittar du via spårningslänken i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress så snart paketet har lämnat vårt lager. Med kolli-id kan du spåra ditt paket från att det sorteras av fraktbolaget tills dess att du hämtar ut ditt paket. Om du inte fått någon avisering men ser via spårningslänken att paketet kommit till ombudet, går det bra att hämta ut paket skickade med Posten med kolli-id och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer/löpnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.

Försändelse-id för varubrev
Med försändelse-id för varubrev kan du se när varubrevet passerar postterminaler och eventuellt hamnar hos Postens utlämningsställe. Denna spårning är dock inte lika detaljerad som för paket. Försändelse-id för varubrev hittar du i leveransbekräftelsen som skickas till din e-mailadress så snart paketet har lämnat vårt lager. När ett varubrev sorterats på postterminalen skickas en leveransavisering till dig antingen via sms, e-post eller brev som talar om att din leverans är på väg och när den beräknas levereras till dig. Om brevbäraren anser att varubrevet ryms i brevlådan levereras det direkt i mottagarens brevlåda. Varubrev som anses vara för skrymmande lämnas till närmaste utlämningsställe och en avisering med ett fyrsiffrigt löpnummer skickas antingen via sms, e-post eller brev. Med löpnumret kan du hämta ut ditt varubrev hos Postens utlämningsställe. Har du inte fått aviseringen kan du även hämta ut varubrevet med hjälp av försändelse-id som du hittar i leveransbekräftelsen.

Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Har du valt brevavi så ta med den tillsammans med legitimationen till ombudet. Om du av någon anledning saknar aviseringen går det bra att hämta paket med kolli-id/spårningsnummer/löpnummer och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer/löpnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress. Tänk på att du alltid skall kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 250 kr om ett paket ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning i köpvillkoren.

Leveransförsening

Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå på vägen. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Tillagd i varukorgen