Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj
3 kosttillskott mot inflammation

3 kosttillskott mot inflammation

De flesta av oss är medvetna om att inflammation är något negativt. Ordet förknippas ofta med sår och smärta, men inflammation är mycket mera än så. Det forskas och har forskats väldigt mycket på vad långvarig och låggradig inflammation i kroppen kan leda till. Flera av våra stora folksjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2 har koppling till inflammation. Forskarna vet inte exakt varför eller hur men genom att ha en antiinflammatorisk livsstil kan vi minska risken att drabbas.

En antiinflammatorisk livsstil har egentligen samma grundpelare som en hälsosam livsstil:

- Varierad och hälsosam mat.
- Rikligt med sömn.
- Rök inte.
- Motionera regelbundet och ha en hälsosam vikt.
- Stresskontroll.  
Dessa är de viktigaste delarna för att motverka inflammation i kroppen. För att ge kroppen ytterligare stöd kan en del kosttillskott vara intressanta. Här har du tre förslag på kosttillskott som studier har funnit bra mot inflammation.

Resveratrol

Resveratrol är en av ämnena du kan hitta i rödvin,i skalet på röda vindruvor och blåbär. Resveratrol har antioxidantiska effekter och verkar även kunna sänka inflammationsvärden. I en studie lät man 60 personer med aktivt skov av den inflammatoriska tarmsjukdomen ulcerös kolit inta antingen 500 mg resveratrol eller placebo dagligen under 6 veckor. Efter 6 veckor fann forskarna att resveratrol gruppen hade både lägre inflammationsvärden (mäts via blodprov,  bland annat med *CRP) samt förbättrad livskvalite. 
Resveratrol finns naturligt i rödvin men alkoholen gör att det inte är bra källa till ämnet. Ät istället rikligt med färgglada bär eller ta resveratrol som kosttillskott. 
För mer information om resveratrol, läs mer här

Ingefära

Ingefära är inte bara gott i matlagning, den knöliga roten har visat sig vara antiinflammatorisk. I en studie lät man 70 personer med diagnosen diabetes typ 2 inta antingen 1600 mg ingefära eller placebo. Studien pågick under 12 veckor och startades med test av bland annat deras insulin och CRP värden. Efter 12 veckor hade alla deras värden som mättes sänkts. Alltså, deras inflammationsvärden sjönk och deras insulinkänslighet förbättrades.
Ingefära kan du exempelvis äta rå, riven, torkad eller som kosttillskott.
För mer information om ingefära, läs mer här.

Curcumin

Curcumin är ett ämne i gurkmeja som är otroligt nyttigt och bidrar till gurkmejans popularitet inom hälsobranschen. Curucmin har testats en del, framförallt mot ledsjukdomar kopplade till inflammation (exempelvis osteoartrit). I en studie fick fyrtio patienter med mild till måttlig primär artros i knäet antingen 1500 mg curcumin utspritt under en dag eller placebo under 6 veckor. För att förbättra upptaget av curcuminet var även piperin (svartpeppar) tillsatt i kapslarna. I slutändan kunde man konstatera att flera markörer hade förbättrats och att deltagarnas symptom verkade lättare.
Curcumin kan du exempelvis äta rå (gurkmeja), torkad som ett pulver eller som kosttillskott.   

För mer information om curcumin, läs mer här.

*CRP står för C-reaktivt protein och är ett blodprov som mäter inflammations- och infektionsvärden i kroppen.

 

 

Referens:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26002728/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24490949/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25688638/



Juni 12, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.