Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Köp över 99 kr

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Du väljer frakt - Vi har alla alternativ

Tre kosttillskott som kan öka din energi | Artikel från Topformula

Tre kosttillskott som kan öka din energi

Tre kosttillskott som kan öka din energi

Att hålla en stabil energinivå under dagen är viktigt för att vi ska hinna med allt vi måste, och även allt vi vill göra. De grundläggande delarna för att ge oss bästa möjliga chans att orka hålla igång är ordentligt med sömn, näringsrik kost, låga stressnivåer och regelbunden motion. Sitter inte de delarna  är det bäst att åtgärda dessa innan du testar kosttillskott för energi.
Om du redan har en livsstil som inkluderar de tidigare nämnda elementen kan följande tre kosttillskott vara av intresse (den mest uppenbara, koffein, är självklart ett fjärde alternativ). 

Ashwagandha

Ashwagandha (också kallad indisk ginseng) må vara hyfsat ny på den svenska marknaden men den spännande potatisväxten har en lång traditionen inom den traditionella ayurvediska medicinen. De områden forskare har fokuserat på när det gäller ashwagandha är främst psykisk ohälsa (som ångest och oro) och stress. I en review (genomgång av flera studier) av fem studier fann man att alla fem studier visade på att deltagare som fick ashwagandha istället för placebo hade mindre ångest och lägre nivåer av stress. Stress är en riktig energitjuv, likaså ångest, så genom att sänka våra stressnivåer kan vi förbättra vår energi.   

Q10

Q10 är en enzym kroppen tillverkar och det finns i varje cell. Mest koncentrerat av Q10 är det i lever, hjärta och njurar. Cellerna i kroppen använder Q10 för att skydda mot oxidativ skada, tyvärr minskar kroppens förmåga att tillverka enzymet med åldern vilken kan leda till trötthet. Så för människor som har låga nivåer av Q10 kan ett kosttillskott ge mer energi.

Vitamin B12

Vitamin B12 är en essentiell vitamin kroppen tyvärr inte kan tillverka själv. Detta är dåligt då det är en väldigt viktig vitamin, den bidrar bland annat till att minska trötthet och utmattning. Så för normala energinivåer behöver vi se till att vi får i oss tillräckligt av den. Vitamin B12 finns naturligt i animaliska produkter som kött och även tillsatt i en del produkter som havremjölk. De finns främst tre grupper som riskerar att få i sig för lite vitamin B12:
- Äldre vuxna. Enligt en studie uppskattas det att mellan 10-30% av vuxna över 50 år har svårt att ta upp vitamin B12 från vuxna på grund av för lite magsyra och proteiner i magsäcken.
- Veganer och vegetarianer. Som sagt finns vitamin B12 naturligt endast i animaliska produkter.
- Människor med GI-sjukdomar. Exempelvis glutenintolerans och crohns kan påverka kroppens förmåga att ta upp vitamin B12.

Om din energinivå kraftigt förändras utan att din livssituation har gjort det (nytt jobb, barn, dödsfall) bör du självklart kontakta din läkare. Upplever du däremot att du bara skulle vilja ha lite extra “sting” i dig kan ovan nämnda kosttillskott vara ett alternativ.



Referens:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4270108/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4136529/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5130103/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5188422/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK441923/





Oktober 7, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.