Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Köp över 99 kr

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Du väljer frakt - Vi har alla alternativ

Omega 3 för levern, hjärnan och psyket | Artikel från Topformula

Omega 3 för levern, hjärnan och psyket

Omega 3 för levern, hjärnan och psyket

Omega 3 är nog en av de kändaste ämnena inom kosttillskott. Mycket är det tack vare tiden då vi skulle ta fiskleverolja och en uppväxt där fisk lyfts fram som det nyttigaste man kan äta. Det är sant, omega 3 och fisk för den delen är väldigt hälsosamt och viktigt för att vi ska må bra. Men om du tillhör dem som inte vill eller kan äta fet fisk två-tre gånger i veckan finns som tur omega 3 som kosttillskott, utan fisksmak.
Det finns tre omega 3 fettsyror: ALA, EPA och DHA. ALA finns i växtbaserade källor medans EPA och DHA främst finns i fet fisk. 

Hälsofördelarna med omega 3 är främst att det i tillräckligt stora intag är bra för hjärnan, hjärtat och synen. Men forskning har även hittat andra användningsområden, som även om de behöver forskas mer på, är ytterst intressanta.

Bra mot och för att förhindra depressioner

Depression är en sjukdom som tyvärr har blivit allt vanligare. De flesta av oss känner någon eller har själva varit deprimerade. Det finns som tur mycket hjälp med allt från terapi, medicin och livsstilsförändringar. 
Intressant nog har studier visat att människor som konsumerar omega 3 regelbundet löper mindre risk att drabbas av depression. I en mindre studie där man fokuserade på fettsyran EPA lät man 60 personer med allvarlig depression under 8 veckor antingen dagligen få 1000 mg EPA, 20 mg Fluoxetin (antidepressivt läkemedel) eller en kombination av båda. Resultatet visade ingen större terapeutisk skillnad mellan de som bara fick EPA och de som fick Fluoxetin. Bäst resultat fick de som tog en kombination av båda. 

Kan minska risken för alzheimers och åldersrelaterad mental nedgång

Med åldern försämras vår hjärnas funktion och risken att drabbas av sjukdomar som alzheimers ökar när vi kommer över 65 års ålder (även om det tyvärr även kan drabba människor så unga som trettio-fyrtio). 
Flera studier kopplar ett högre intag av omega 3 till minskad åldersrelaterad mental nedgång och minskad risk för alzheimers. En genomgång av nuvarande kunskap fann att omega 3 även kan vara fördelaktigt i det tidiga stadiet av alzheimers, när sjukdomen än är mild.   

Kan minska mängden fett i levern

De flesta av oss är medvetna om att ett stort intag av alkohol är farligt för levern. Vad många lätt glömmer bort är att en ohälsosam kost och övervikt kan ge problem för levern med. Fettlever, som kan uppstå både av alkohol men även kostval och bukfetma, är världens vanligaste leversjukdom. Sjukdomen kan om den inte behandlas leda till den allvarliga sjukdomen skrumplever. 
Studier har visat att omega 3 kan ha en positiv effekt på fettlever (ej orsakat av alkohol). Omega 3 både minskar mängden fett i levern och sänker mängden inflammation. 

 

De ovan nämnda hälsofördelarna behöver alla mer forskning för att vi ska kunna säga något säkert. Vad vi dock vet är att:  DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion vid ett dagligt intag av 250 mg. DHA bidrar även till en normal synförmåga vid ett dagligt intag av 250 mg..  DHA och EPA bidrar till hjärtats normala funktion vid ett dagligt intag av 250 mg vardera.
Så, det finns många anledningar att äta lax ikväll eller ta en kapsel omega 3. 





Referens:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3976923/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17685742/
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00048670701827275
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19262590/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19523795/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25592004/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28466678/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24148001/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22023985/



Juni 26, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.