Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Köp över 99 kr

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Du väljer frakt - Vi har alla alternativ

RÅ | Näringsämnen i juice & råsaft för energi & bra hälsa

Näringsämnen för energi och hälsa

Näringsämnen för energi och hälsa

Från mat och dryck får vi i oss de näringsämnen som behövs för att kroppens biologiska processer ska fungera och för att vi ska må bra. Den som är frisk och har en hälsosam och varierad kosthållning brukar få i sig näring i lagom mängd.

Näringsämnen för energi och hälsa

Näringsämnen delas upp i energigivande och icke-energigivande ämnen. Kolhydrater, proteiner (som är uppbyggda av aminosyror) och fetter är energigivande ämnen, medan vitaminer och mineralämnen är icke-energigivande. Energigivande näringsämnen kan också ha andra funktioner i kroppen.

Vitaminer och mineralämnen deltar i kroppens alla funktioner och biologiska system, och tillsammans med kolhydrater, proteiner och fetter bygger de upp och håller molekyler, celler och vävnader friska. Hälsosam och varierad kost ger en kombination av ämnen som samverkar. Här kan du läsa mer om vitaminer och mineralämnen.

Många av näringsämnena, som vissa fettsyror och aminosyror samt vitaminer och mineralämnen, är livsnödvändiga, essentiella, och måste finnas i kosten i tillräcklig mängd. Vissa ämnen kan å andra sidan vara skadliga om de överdoseras, till exempel med kosttillskott.

Andra bioaktiva ämnen och fytokemikalier

Förutom näringsämnena finns det också andra ämnen som har positiv effekt på hälsan; biologiskt aktiva ämnen som verkar på gener, celler eller ämnesomsättning. Dessa bioaktiva ämnen kommer från växtriket och kallas fytonäringsämnen eller fytokemikalier. En del av dem fungerar som antioxidanter, men detta är bara en av alla goda hälsoeffekter de har. Läs mer om antioxidanter och bioaktiva ämnen här.

Färsk eller processad

Hur en växt har odlats eller hur ett djur har fötts upp kan påverka sammansättningen av ämnen i råvaran. Hantering av råvaran – som bearbetning, uppvärmning, exponering för syre eller ljus samt förvaringstid – kan ha betydelse för hur mycket av ett visst ämne som finns kvar i den färdiga produkten och hur lätt kroppen kan tillgodogöra sig det. Vissa vitaminer kan minska i mängd i exempelvis juice jämfört med råvaran medan de flesta ämnen inte påverkas alls eller bara marginellt. Några kan till och med öka i mängd eller biotillgänglighet av exempelvis pressning eller uppvärmning. Även färska, opastöriserade produkter förlorar i näringsinnehåll när de åldras. Här kan du läsa om hur pastörisering av våra juicer går till och hur näringsämnena påverkas.

Frukt, bär och grönsaker

Frukt, bär, grönsaker och andra vegetabilier är rika på olika typer av kolhydrater, vitaminer och mineraler. Dessutom är de den viktigaste källan till andra bioaktiva ämnen med bland annat antioxidativa effekter. Även vissa av vitaminerna fungerar som antioxidanter.

Vi bör äta minst 500 g grönsaker, frukt och bär varje dag för hälsans skull enligt Livsmedelsverket. De flesta har svårt att få i sig så mycket. Juice innehåller visserligen mindre fibrer och är processad jämfört med färska råvaror, men den kan vara en hjälp på vägen att få i sig tillräckligt stora mängder av frukt och grönt. Exempelvis ger cirka 340 g pressade lingon 2 dl lingonjuice.

Februari 14, 2022
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.