Till toppen
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig och för anonym statistik. - Läs mer - Dölj

Fri frakt - Gäller alla ordrar

011 - 12 12 97- 9-13 alla vardagar

Beställ innan 14 - Skickas samma vardag

Lilla vitaminguiden

Lilla vitaminguiden

Här har vi listat de essentiella (livsnödvändiga) vitaminerna som vi alla behöver få i oss antingen via kost eller kosttillskott. Vi listar var du kan hitta dem och varför/var de behövs. För att få en djupare förståelse och mer information om en vitamin är det bara att klicka dig vidare.

Vitamin A

A-vitamin bidrar till att bibehålla normal syn, slemhinnor och hud. 
Var finns vitamin A?: Inälvsmat, smör och ägg. Dessa är några av de animaliska produkterna som innehåller en hel del vitamin A. En del rotfrukter och grönsaker innehåller karotenoider, dessa kan omvandlas till vitamin A i kroppen om det behövs. 
Brist kan bero på: En kost med avsaknad av vitamin A.
Läs mer om vitamin A här.

Vitamin B

B-vitaminerna är en stor familj av vitaminer som bland annat bidrar till omsättningen av makroämnen (protein, kolhydrater, fett) samt bidrar till nervernas och cellernas normala funktion. 
Var finns vitamin B?: Det finns en mängd olika sorter av vitamin B som finns i många olika livsmedel. Många av b-vitaminerna finns i animaliska produkter som inälvsmat, kött och mjölk. En del finns även i baljväxter och spannmålsprodukter.
Brist kan bero på: Brist på b-vitamin beror oftast på ens val av kost. En del av b-vitaminerna kan man få brist av pågrund av alkoholsjukdomar, graviditet och ålder.  
Läs mer om vitamin B här.

Vitamin C

Vitamin C fungerar som en antioxidant och bidrar bland annat till ett normalt fungerande immunförsvar.
Var finns vitamin C?: Främst i grönsaker, bär och frukter.
Brist kan bero på: En enformig kost utan livsmedel som frukt och bär.
Läs mer om vitamin C här.

Vitamin D

D-vitamin finns i två olika former, vitamin D3 och D2. Vitamin D bidrar bland annat till att bibehålla en normal benstomme och till ett normalt upptag av kalcium. 
Var finns vitamin D?: D3 bildar vår hud när vi utsätts för solsken och finns även naturligt i kött, fisk och ägg. D2 finns i svampar som kantareller och soppar. Båda finns även i en del vitaminberikade livsmedel. 
Brist kan bero på: Kost som är fattig på vitamin D, ålderdom och brist på solljus (exempelvis vid en heltäckande klädsel som inte exponerar huden för solen).
Läs mer om vitamin D här.

Vitamin E

E-vitamin är en antioxidant som skyddar våra vävnader.
Var finns vitamin E?: Vegetabiliska oljor, avokado och frön är några exempel på livsmedel med vitamin E i sig.
Brist kan bero på: Sker endast under väldigt speciella omständigheter som en del sjukdomar. 
Läs mer om vitamin E här

Vitamin K 

Vitamin K behövs bland annat för att blodet ska kunna koagulera, det är även viktigt för att bevara vår bentäthet. 
Var finns vitamin K?: K1 kan hittas i vegetabiliska livsmedel som kål och spenat. K2 i animaliska livsmedel som ägg.
Brist kan bero på: Nedsatt absorption, en del kostval och antibiotikabehandlingar.
Läs mer om vitamin K här



Mars 19, 2020
Senaste artiklarna
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.